שאמוני – חלק ראשון – הולכים בגבהים

שאמוני כללי

בשאמוני נישאר בשבוע שלם, ואחד היתרונות בטיול כוכב זאת הגמישות מה לעשות כל יום לפי שיקולים של חשק, מזג אוויר והימים הקודמים. אחד החסרונות בטיול כוכב הוא שצריך כל יום להחליט מחדש 🙂 הרי בטיול המתגלגל למערב ארצות הברית זה היה קל – ההחלטה מתי לבקר בפארק לאומי כזה או אחר נקבעה מראש, לכל מקום היה את חלון הזמן שלו, לטוב או לרע (ובדרך כלל לטוב כי מזג האוויר במערב ארצות הברית יציב בהרבה מזה של האלפים באירופה)

ובכל מקרה זה היה התיכנון הראשוני:

1.  שני מסלולי הליכה, כאשר המועדפים היו Grand Balcon Sud + Viewpoint of the Glacier d’Argentière, ועל ספסל המחליפים נותר המסלול לאגם הלבן שלתחושתי היה מעט קשה מדי לילדים, וחשוב מכך – מסלול של אפקט וואוו פתאומי אחרי מאמץ, בניגוד לאחרים שהיו יותר מגוונים וקלים (עוד לקח מהטיול מרובה ההליכות שלנו משנה שעברה)חשוב לציין ששני המסלולים שנבחרו (וזה על הספסל) דורשים רכבלים, כלומר ימי מולטי פאס
  2. שתי האטרקציות הפופלריות ביותר בשאמוני:
    1. אגיווי דה מידי
    2. הרכבת האדומה למערת הקרח – Montenvers – Mer de Glace
  3. יום אחד לנסיעה החוצה – Cirque du Fer à Chevalלחלופין – נסיעה לאזור בופורטיין ו/או לעמק אאוסטה
  4. בריכות בשאמוני ומג'ב לשעות אחר צהריים
  5. פארק החיות מרלט גם לשעות אחר צהריים
  6. פארק השעשועים בשאמוני
  7. GORGES DE LA DIOSAZ – ליום סגרירי
  8. CHALET GLACIER DES BOSSONS- עולים ברכבל לתצפית ומסעדה – יחסית זול (כ-45 יורו למשפחה) אז אפשר גם לא במסגרת הפאס
  9. השוק בשאמוני ביום שבת (יום העזיבה)

כמובן שהכל תלוי גם במזג אוויר… ספוילר: עשינו את כל הכתוב מעלה (חוץ מהמסלול לאגם הלבן שכאמור היה מראש על הספסל) ועוד…

מודעות פרסומת

אבל דבר אחד היה ברור – המולטיפאס הסטנדרטי של 3 ימים שלא ברצף היה מאלץ אותנו לוותר על לפחות אטרקציה ראשית אחת כי מהיכרותי עם משפחתי שתי אטרקציות גדולות ביום זה יותר מדי (כל המוסיף גורע)

כאן הפיתרון נמצא ב-"מבצע"/Offer ששלחה לי החברה ממנה שכרתי את הדירה (ההצעה אינה מוגבלת  רק לשוכרי הדירות מ- Mountain Base) – קניית מולטיפאס לששה ימים במחיר חמישה. כך בתוספת של 40 יורו לכל המשפחה (פחות מהעלות לרכבל לקרחון Bossons) קיבלנו עוד שלושה ימים לפאס, ודי ביום השימוש הרביעי כדי להפוך את זה למשתלם… וארבעה ימים היו בתיכנון המקורי מעצם 2 ימי הליכה + 2 האטרקציות הפופולריות

החיסרון העיקרי של ההצעה שחייבים לרכוש מראש (3 ימים לפני השימוש) אבל ראינו תחזיות מזג אוויר והחלטנו ממש לפני המראה מישראל להזמין. היתרון היה שהפאס חכה לנו כבר בדירה

ובכל מקרה יצא מצויין ואפשר לנו לשלב את הרכבל לקרחון Bossons, אולי חווית הרכבל הכי כייפית כי מדובר ברכבל כיסאות (וגם התצפית למעלה שווה בהחלט) אבל נחזור להתחלה, ליום הראשון בשאמוני

יום רביעי לטיול – מסלול ההליכה הנפלא Grand Balcon Sud

תחזית מזג אוויר: שמשי לרוב עד שעות הצהריים, ואז מתקדר ומתחיל להיות גשום באזור 15:00

בפועל: שמש, שמש, שמש, ואפילו די חם. עננים יגיעו ב 17:00, גשם קל באזור 18:30 לכמה דקות

התלבטתי במה להתחיל, במסלול ההליכה או ברכבת האדומה הקלילה יותר, אבל היום נראה עם תחזית טובה יותר ממחר אז העדפתי כבר בהתחלה לעשות את המסלול גם כי תכננו לשלב בתחילתו עלייה לתצפית ב Brevent (מחר אמור להיות מעונן ואף גשום החל מ-12:00, מה שלא יקרה אבל מילא…)

מתחילים את היום בדירה, בארוחת בוקר שמורכבת בעיקר מקוראסונים טריים שקניתי הבוקר מבולנג'רי בפינת הרחוב (וכך יהיה כל יום עד יום השוק), מכינים סנדביצים, אורזים בגדים חמים (אבל לא את הביגוד הכבד שיחכה לרכבלים הגבוהים יותר). נסיעה של 5 דקות ומגיעים לחניון של הרכבל ל- Brevent

מנצלים את השמיים הכחולים ומתחילים בעלייה לתחנה העליונה של הרכבל – Brevent – לתצפית מרשימה מאד למונט בלאן – בהמשך השבוע יהיו תצפיות עוד יותר מיוחדות, אבל גם זו שווה כשלעצמה, ובטח כשהיא רק הסיפתח להשבוע

נהנים יותר מהצפוי שם למעלה במזג אוויר קריר אבל בהחלט לא קר. הקטן מעסיק עצמו בריסוק סלעים, ואנחנו צופים בקופצים במצנחי רחיפה (כהכנה להפתעות בהמשך הטיול).

לאחר כחצי שעה יורדים לתחנת הביניים Planpraz שם נתחיל את המנה המרכזית להיום מסלול הליכה בן 6 ק"מ עד ל-Flegere (תחנת הביניים של הרכבל העולה לאינדקס). הערה: רבים עושים את המסלול בכיוון ההפוך. אנחנו בחרנו בכיוון הזה משתי סיבות: הראשונה: כך רוב המסלול בירידה- אמנם המונט בלאן יהיה מעט מאחורינו בחלק מההליכה אבל ההליכה בירידה משחררת את היכולת באמת להנות מהנוף מכל עבר. השנייה – הרצון כאמור לעלות לתחנת Brevent בראשית היום כשהשמיים עדיין נקיים בעננים. ולראות את הקופצים מתחנת Planpraz אל השמיים – חוויה (ואשתי מתחילה לגלות שגם לה מצפה משהו דומה ביום הולדתה המתקרב)

לגבי המסלול – נפלא.

20180805_111254

ההליכה על השלג

ההרים הטרשיים

הנוף אל המונט בלאן והקרחון שלו

הפריחה המשגעת

הכל הזכיר לנו מאד את המסלול בהר רינייר (אם כי קל בהרבה ממנו כי רובו בירידה). מזג האוויר חמים, וכמובן מנצלים את גוש הקרח הראשון בדרך כדי לעצור לפיקניק צהריים. בעיני מסלול מומלץ מאד למשפחות (הקטן שלנו בן שש ולא נתקל כמעט בבעיה במסלול) עם נופים מדהימים למונט בלאן אבל ממש לא רק – לעוד פסגות ברכס וכמובן לכיוון העמק. איזו פתיחה נפלאה של השבוע

באזור 14:00 מגיעים לתחנה ב ב Flegere וברגע האחרון מחליטים, לפני שנרד, לנצל את הפאס ולעלות לאינדקס לעוד תצפית מלמעלה – שונה לחלוטין מזו של Brevent וגם יותר קרה… והרכבל כיפי כי הוא פתוח…

יורדים לתחנה למטה ואז עולים לשאטל שמסיע חזרה לעיר… אלא מה – לנהג אין מושג/רצון להגיד לנו איפה לרדת ובסוף יורדים בתחנה כקילומטר מהחנייה. אני מחליט לרחם על הילדים ויוצא לבד לכיוון החניון כשמגיע לשם נזכר שכרטיס החנייה נשאר אצצל אשתי… בעיה.

מזכיר לי סיפור מלפני יומיים – ביציאה מהחניון במונטרה השוויצרית לא מצאנו את הכרטיס אחרי ששילמנו והשומר לא הסכים לבדוק במצלמות/מכונות ששילמנו או לוותר ודרש 35 פרנקים (עלות כרטיס אבוד) אז עצרנו בצד וחיפשנו לכמה דקות עד שמצאנו אותו. ואילו עכשיו, בסרט חוזר אני מסביר לשומר באנגלית מתובלת בצרפתית עילגת שהכרטיס אצל אשתי והוא אומר – אין בעיה, תצא בלי לשלם כלל… אז כן, היו קטעים שהשירות הצרפתי עורר געגועים לאיטליה, אבל היו לא מעט רגעים שהוא העלה חיוך (כך יהיה גם עוד כמה ימים בפארק החיות ועוד לא מעט פעמים). כנראה שזה תלוי גם בנקודת ההתייחסות.

מודעות פרסומת

בכל מקרה – אוסף את המשפחה ויוצאים לרענן את הגוף בבריכה העירונית של שאמוני – 2 בריכות מחוממות בפנים ושתיים בחוץ + מגלשה אחת עם תור יחסית גדול. נחמד, זול, אבל לא מדהים. במיוחד שמתחיל פתאום להיות קר בחוץ (אבל דווקא שם הבריכה המעודפת על הילדים). לאחר כשעה וחצי מחליטים לחזור לדירה, וגשם מרענן תופס אותנו בדרך ממתחם הבריכה לאוטו… ובנסיעה לדירה… ומה טוב שיש לנו חנייה תת קרקעית.

כשמגיעים לדירה, בהתחשב בעייפות הילדים והרצון שלהם פשוט להיות בדירה – בטלפון, במחשב, בטלוויזיה (ומה נוחים החיים עם Netflix – בכל מקום בעולם שפע תכנים בעברית, כבר לא צריך להסתבך עם זה מהבית ולראות אותם סרטים שוב ושוב) מחליטים לאכול בדירה. אז אני יוצא למדרחוב, לוקח המבורגרים ב- takeaway וגם גלידה… ופעם ראשונה מגלים את הפיצ'ר הכי מדהים של ההמבורגרים בשאמוני – הלחמניות המעולות עד כדי מדהימות… שם המסעדה המעולה: Poco Loco‬, ממש על המדרחוב (מומלץ מאד, צפי לזמן המתנה ארוך – אז שווה להזמין ולצאת לסיבוב במדרחוב)

יום מדהים ראשון בשאמוני מסתיים לו, לא לפני שאני מסניף שוב את המונט בלאן מהמרפסת ומחליט כי מחר יוצאים ברכבת האדומה למערת הקרח

הפוסט הבא: ממשיכים בשאמוני בסימן קרחונים – Mer de Glace, bosons, קרקס קרחוני ואפילו  קרח שיורד עלינו מלמעלה…

8 מחשבות על “שאמוני – חלק ראשון – הולכים בגבהים

1. Gil Peker

‘גיליתי’ את הבלוג המעולה שלך לא מזמן. מאד (!) מתחבר לדרך שבה אתם מטיילים שדומה במידה רבה לדרך שגם אנחנו אוהבים ונוהגים לטייל (אומנם רק עם ילד אחד אבל פחות או יותר בגילאים דומים), וגם, באופן כללי לבחירת היעדים שלכם – כרגע שניים לפחות מהטיולים שלכם על הכוונת שלנו – גם האלפים הצרפתיים וגם ארה’ב צפון מערב. למעשה כבר טיילנו כזוג באלפים הצרפתיים ולבלוג שלך הגעתי בעיקר במסגרת החקירה שלי האם יש מספיק ‘בשר’ לטיול שני באיזור (כמובן שיש..) בכל מקרה הבלוג שלך פשוט מעולה וכולל ה-מ-ו-ן מידע והמלצות שאפשר פשוט לקחת ולשכפל

Liked by 1 person

1. הי גיל, תודה רבה! אנחנו גם כבר שנים עוקבים אחרי הטיולים שלכם. לדוגמא, טיול צפון איטליה -דרום שוויץ שלנו היה באופן ברור על שלד הטיול שלכם לאותו אזור (טיצינו-במבינו)

אהבתי

2. טוני ברזילי

הי שגב, תודה על הפוסט המקסים, יש לי שאלה, האם ניתן במקום לפצל מקומות לינה לשהות בכל התקופה בשאמוני? אנחנו מתכננים גם לראות את אנסי, אבל מעדיפה לא לפצל

1. היי. תודה רבה! לשאלת הפיצול – אפשר להישאר במוקד אחד אם לוקחים בחשבון זמן נסיעה של כשעה עד שעה וחצי לכיוון (ואז כנראה מפסידים את אנסי בלילה או נכנסים לנסיעת לילה) ומניחים יום אחד (ולכל היותר יומיים) לאזור אנסי. לדעתי שאלת הפיצול תלויה בעיקר באורך הטיול. עד שבוע בהחלט הגיוני להישאר במוקד אחד. מתשעה ימים ומעלה הייתי מפצל ומקדיש לשאמוני שבוע (אבל אני מאלו שלרוב יעדיפו לפצל אם זה חוסך זמן נסיעה משמעותי)

אהבתי

1. טוני ברזילי

תודה רבה, נהנת לקרוא על הטיולים שאתם עושים, כל הכבוד, אנחנו ניסע ל 10 ימים והיום האחרון נוסעים מוקדם בבוקר כך שזה 9 ימים נטו לטיול, אני אתמקד בשאמוני כבסיס לטיול כוכב, אגב הזמנתי בזכותך פעם ראשונה דירה דרך האתר שהמלצת ולא מבוקינג , נראה סוכנות מעולה ובמחירים טובים, תודה על ההמלצה

3. מורן

בלוג נהדר! מאוד אינפורמטיבי ומועיל וגם התמונות יפות. תודה!
    דבר אחד שחסר אולי תוכל להשלים – שמות המסעדות (למשל, אלו עם המבורגרים הטובים 🙂 )